Followers

Selamat datang

Anda berada dalam blog Mencari Ilmu

20 April 2009

Bila Pengadil tak cukup

Ramai guru keluar sekolah sebab sukan dan aktiviti kokurilum. Tentu ia memeningkan kepala pentadbir sekolah terutama sekolah yang kecil dan mempunyai program besar yang mesti dijalankan.
Ada Pengetua dan Guru Besar terpaksa menahan guru mereka daripada keluar demi kepentingan sekolah. Kesannya tentulah pening pulak kepala pegawai PPD yang menguruskan program berkenaan.

Saya juga kesian tengok pengadil pertandingan sukan. Pada awal bulan ini saya membawa Pasukan Bolasepak Bawah 18 tahun sekolah menyertai pertandingan Bolasepak MSD. Elok jer game start, saya terkejut bila dapati tiada Penjaga Garisan (Linesmen). Saya menjerit kepada urusetia supaya memberhentikan perlawanan. Rupanya mereka menggunakan 2 referees. Saya masih tidak berpuas hati kerana Referee nampaknya tidak berada pada kedudukan yang betul untuk menentukan Offside.

"Ini bukan game 9 sebelah!'' Saya dah latih anakbuah saya main offside!

Pihak urusetia memaklumkan kepada saya bahawa mereka kekurangan pengadil. Rupanya baru saya faham masalah mereka. Pihak sekolah tidak benarkan pengadil yang dilantik PPD keluar.

Nasib baik semua referees adalah kawan -kawan juga. Dapatlah saya membuat teguran dan mereka menerima dengan senang hati.

Akhirnya Pasukan saya muncul Naib Juara Kumpulan. Kemudian pasukan saya mara lagi hingga mendapat tempat ke-3 MSD Kinta Selatan.

No comments:

Post a Comment