Followers

Selamat datang

Anda berada dalam blog Mencari Ilmu

21 April 2009

Pelajar Dan Rokok



Puas Guru Disiplin di sekolah saya, En Harun bercakap tentang bahaya merokok dan hukuman yang menanti pelajar yang ditangkap merokok di sekolah, namun nampaknya kata-kata itu bagai mencurah air ke daun keladi.
Minggu lepas, seorang pemain bola baling sekolah yang dipanggil untuk pemilihan pasukan daerah telah ditangkap membawa rokok.

Jika pelajar berkenaan merasakan bersukan itu penting untuk kesihatan, tentu dia tidak akan merokok. Kenyataan tentang bahaya rokok tertera pada kotak rokok. Gambarnya nampak menggerunkan tetapi tidak pada mereka.

Setakat ini, rokok berada pada peringkat utama penyebab kematian yang dapat dicegah di dunia. Tembakau menyebabkan satu dari 10 kematian orang dewasa di seluruh dunia, dan mengakibatkan 5.4 juta kematian tahun 2006. Ini bererti rata-rata satu kematian setiap 6.5 saat. Kematian pada tahun 2020 akan mendekati dua kali jumlah kematian saat ini jika kebiasaan tabiat merokok saat ini terus berlanjutan.

Jika anda mengunjungi mana-mana sekolah, anda akan berjumpa 'port' untuk guru merokok, walaupun ada signboard 'kawasan bebas rokok'!!

Itulah sebabnya pelajar kencing berlari!

No comments:

Post a Comment