Followers

Selamat datang

Anda berada dalam blog Mencari Ilmu

19 June 2009

SMS seorang ayah

Saya perhatikan seorang pelajar ini sering tidak datang ke sekolah. Bila tersua atau berjumpa dengan bapa pelajar tersebut, saya sering bertanya khabar . Dari situ, saya mendapat maklumat masalah yang dihadapi pelajar berkenaan hingga terpaksa ponteng sekolah.

Pada minggu pertama selepas cuti ini, sudah tiga hari pelajar itu tidak datang. Sebelum menghantar surat makluman ketidakhadiran ke sekolah, saya hantar sms kepada bapa pelajar tersebut.
Dengn segera, Saya menerima balasan berikut:

Maf ckgu, F***i tk sht, ada kat umh, trma ksh ckgu ambl brat tntg ank sya.

Teringat saya sebelum cuti dulu saya juga pernah menghantar sms memaklumkan perkara yang sama kepada orang sama. Saya sangat mengharapkan pelajar dapat datang ke sekolah dan menjayakan program ponteng sifar. Saya harap sms dan teguran guru itu memberi motivasi kepada mereka untuk menghargai setiap waktu dan kesempatan dapat berada di sekolah. Peluang belajar dan mencari ilmu tidak diberi sepanjang masa. Apabila telah tamat sekolah, sesalan kerana tidak menghargainya sudah tidak berguna lagi.

No comments:

Post a Comment