Followers

Selamat datang

Anda berada dalam blog Mencari Ilmu

19 June 2009

Take Home Test

Gambar hiasan.

Penggal baru persekolahan telah bermula seminggu yang lalu. Ramai pelajar masih dalam mood cuti. Sekolah plak sibuk ngan program pelajar Lower 6, hingga dewan untuk 4 kelas sesi petang kelas dibuka. Berterabur budak-budak tu semasa waktu transisi tengahari. Pening jugak saya mencari pelajar time tu. kat kantin? Full House.

Ramai guru pula sibuk dengan headcount dan markah peperiksaan. Hari ini dateline. Disamping mengejar budak untuk menyerahkan markah, pelajar yang gagal pula diminta mengambil semula ujian bagi kertas yang mereka gagal. Retest. Kata Pengetua, beri ujian itu sehingga mereka lulus.

Saya kesian juga melihat pelajar saya yang nampak mengambil ujian sambil lewa sahaja. Mereka tidak bersungguh-sunguh untuk lulus., mungkin mood cuti masih menebal.

Bila saya beri kertas ujian Math (paper 2) untuk kumpulan E2 ( markah kurang dari 24%) seramai 5 orang, mereka terkejut. Waktu dah nak balik.

" Nak buat test ni katner cikgu?"
" Buat kat rumah kamu...!"
" Eh , cikgu percaya kat kami ke?"
" Ini dinamakan 'Take Home Test'..... Hari Isnin hantar kat saya, Boleh?"
Mereka angguk sambil tersenyum.

"Pastikan awak siapkan yea...!"

No comments:

Post a Comment