Followers

Selamat datang

Anda berada dalam blog Mencari Ilmu

30 June 2009

Mari memasak...

Saya tidak melepaskan peluang apabila pelajar kelas saya menjemput saya untuk merasa masakan mereka semasa kelas KH- ERT. Kebanyakkan pelajar yang jarang ke dapur itu begitu bersemangat ketika kelas memasak. Kesihan saya lihat Cikgu Salmah yang terpaksa menjerit meminta pelajar membantu kenkawan yang lain.


Saya fikir tentu susah menunjuk ajar mereka yang tak pandai memasak dan tak tahu menggunakan peralatan memasak. Sebaliknya berlaku semasa lawatan saya ke kelas tersebut. Pelajar berebut-rebut menunjukkan skill memasak mereka. Hasilnya, saya dapat merasa masakan mereka yang sangat sedap..... boleh bukak kedai!!

Apabila sampai sesi 'menguji rasa ' pelajar tak sabar mendengar komen saya. Isyy..macam Cef Ismail le pulak!

Kumpulan pertama, kuih ketayap.


Saya memberi respon yang baik. "Intinya manis...bancuhan tepungnya cukup garam..tetapi anda kurang sabar...nak cepatnya jer nih!"
"Naper Cikgu?"
"Kulit kuih nih agak tebal...kalau dibuat dengan perlahan dan di nipiskan sikit kulitnya, hmm tentu lebih sedap..!

Kumpulan kedua, Kuih Cucur Badak... kalau cucur udang, ada seekor udang pada setiap biji cucur udang tu, tapi pada cucur badak nih..mana badaknya? Walaupun tiada badak, rasanya sangat sedap. Kata cikgu Salmah, dia terpaksa balik ke rumahnya ambik ubi kerana kumpulan itu tak bawa ubi...ihssy walaupun sedap kena potong markah tu!
Akhir sekali kumpulan 3, buat kuih abok-abok. Saya fikir tentu banyak habuk..tak naklah! Bila dihidangkan , saya terkejut kerana tidak pernah melihatnya sebelum ini. Tak sabar nak merasakannya. Terasa sedap dan unik sekali. Tahniah!

No comments:

Post a Comment