Followers

Selamat datang

Anda berada dalam blog Mencari Ilmu

07 October 2009

Bihun Sup Kedah




Ramai pelajar yang getik bila saya kerap menggunakan contoh dari Kedah apabila memperihalkan sesuatu. Walaupun saya dilahirkan di Pantai Remis, Negeri Perak, namun saya membesar di negeri Jelapang Padi itu. Banyak perkara nostalgia yang membuatkan saya sering menyebutnya seperti budaya menziarahi kaum ibu yang baru bersalin dan memberi wang kepada baby.

Selera saya juga berbeza. Saya sering rindukan masakan ala Kedah seperti Bihun sup Kedah yang saya sering kunjungi di kedai makan bawah Pasaraya Target Kampar. Pemilik kedai, En Fisol berasal dari Tandop, Alor Setar Kedah.

Entah apa ramuan yang digunakan, hingga saya sukar melepaskannya apabila singgah di kedai itu. Saya juga sering membawa isteri untuk menikmati bihun sup di kedai En Fisol ini.

No comments:

Post a Comment